Ve chvíli, kdy padlo rozhodnutí postavit na pozemek v Janovicích maringotku, jsem začal přemýšlet o tom, jakou vlastně vybrat. Jestli koupit starší, nebo si nechat postavit novou na zakázku, případně ji pořídit “hrubou stavbu” a zbytek dodělat. Vyhrála nakonec koupě nové, kterou jsem si nechal i částečně vybavit, ale k tomu se dostaneme.
Maringotky z bazaru
Maringotky na bazarech se pohybují cca od 30 to 70 tisíc Kč. Cena samozřejmě závisí na velikosti a také stavu, ve kterém se přívěs nachází. Dost často mohou být stěny nebo konstrukce shnilé, prorezlý podvozek nebo má maringotka střechu, kterou zatéká. To pak způsobuje další problémy a hodně lidí se ve finále rozhodne bazarovou maringotku odstrojit až na konstrukci a postavit celou skladbu stěn, podlahu i střechu znovu. Já si prohlížel bazarové nabídky, asi na dvě jsem zareagoval, ale nakonec jsem si nevybral. Odrazovalo mě většinou množství práce, které bych do projektu musel investovat, než by byla maringotka aspoň obyvatelná. Nevadilo by mi to, pokud bych měl dostatek času a byl o hodně zručnější.
Hezký článek o renovaci bazarové maringotky a její úpravě na trvalé bydlení najdete na webu www.nafarach.cz. Článek je bezvadně strukturovaný a obsahuje 36. jednotlivých etap. Další inspiraci lze načerpat z webu Tomáše Zajíčka, který o rekonstrukci maríny napsal na www.lidezmaringotek.cz.
Narazil jsem i na vizualizaci od Emílie Spurné. Jedná se o školní projekt, který představuje rekonstrukci naprosto rozpadlé maringotky, původně využívané jako včelín. Zaujala mě hlavně fotka původního stavu maringotky v kontrastu s mile optimistickým rozpočtem. Pokud chcete jít cestou rekonstrukce, najdete určitě i další zdroje, tohle je prvních pár, na které jsem narazil. Inspiraci a více či méně podnětné diskuze hledejte i ve facebookové skupině Alternativní bydlení.
Koupě nově postavené maringotky a její cena
Na internetu lze najít několik nabídek od lidí, kteří se stavbou maringotek zabývají. Cena i kvalita provedení se samozřejmě různí, takže lze najít prosté stavby s nedostačujícím zateplením (pokud byste v maringotce chtěli být i v zimě) i luxusně zpracované kousky. Jejich cena se pak ale může vyšplhat až k 1 milionu Kč (v roce 2022) a tím pádem pro mě úplně postrádá pořízení takové maringotky smysl. Tyhle peníze a úsilí bych už radši věnoval do prosazení a zrealizování pevné stavby. Nebo pořídil pozemek jinde.
V roce 2019, kdy jsem maringotku začal intenzivněji shánět se daly najít nabídky na základní stavbu cca 7 metrové maringotky za 150 – 220 000. Jednalo se většinou o nově svařovaný podvozek s nápravou uprostřed a na něm samotnou konstrukci. Podobnou jsem poptal i já a to u pana Vocáska, které jsem našel právě díky dříve zmiňované facebookové skupině. Komunikaci s ním jsem započal 15.5. 2021 a tomu odpovídal i vývoj nacenění. První nabídka byla na 175 000 za maringotku s tím, že si sám nakoupím sanitu a vnitřní vybavení (nebylo v ceně), nechám ho doručit na místo, kde maringotky vyrábí. Celková cena pak byla odhadovaná na cca 230 000.
Níže přikládám specifikaci stavby maringotky tak, jak jsem ji dohledal v mailové komunikaci:
Sřecha:
Trapézový lakovaný plech, střešní latě, střešní folie proti vlhkosti, 60mm minerální vata, ocelové výstuhy, , střechy.
Skladba stěn:
Venkovní palubky 14mm, lak, mořidlo (výběr na vás), paropropustná folie, 60mm minerální vata, ocelová konstrukce. Vnitřní palubky 12mm, lak, mořidlo (výběr na vás)
Elektro:
2x jistič 16B, 1x proudový chránič, 1x dvouvypínač na světlo, 4x dvojzásuvka, přípojka na 220V.
Podlaha:
100mm polystyrén, paropropustná folie od spodu proti vlhkosti, voděodolné desky, miralon, plovoucí podlaha, lišty.
Plastové okna a dveře:
2x obdélníkové okno, 1x 150×200 (balkonové dveře), 1x vchodové dveře (dekor zlatý dub).
Podvozek:
2x nová náprava, 4 nové pneu s disky 13, ocelová konstrukce, tažná spojka AL-KO za osobní automobil.
Předpokládaná váha cca 2600kg, vnitřní rozměry maringotky 8m x 2,4m, výška 2,3m. Hlavní ocelové nosníky pozinkové, zbytek ocelové konstrukce natřen pozinkovou antikorozní barvou.
Pak ale začalo zdražování a to ne vinou pana výrobce. Už si totiž ve sledu událostí posledních let nepamatuji, co způsobilo první větší zdražení stavebních materiálů, ale myslím, že to tehdy byl zablokovaný Suez v kombinaci s covidem. Chvíli jsme ještě ladili přes email nějaké detaily, vybrali jsem např. šedou barvu rámů u oken a dveří mezitím celkově uběhlo možná i pár týdnů. Mezitím se cena materiálu zdvihla poprvé a tím se měnilo i nacenění celé stavby.
Pokračování v dalším článku
2 komentáře